Hvad er Dansk for dig?
Dansk for dig er en sprogundervisnings-portal målrettet flygtninge, indvandrere og andre, der har dansk som andetsprog og gerne vil lære mere dansk. Dansk for dig er et effektivt materiale for sprogskoler og andre, der arbejder med integration, sprog og undervisning. Du kan få et hurtigt overblik over portalens forskellige aktiviteter i denne instruktionsfilm.Er du interesseret i at få adgang til portalen? – Så send os en mail på:
Du bliver glad for Dansk for dig, fordi:
- Dansk for dig udvider og træner kursisternes ordforråd i jobmæssige, dagligdags og relevante sammenhænge.
- Dansk for dig udvides løbende med nyt, relevant og aktuelt indhold.
- Dansk for dig motiverer kursisterne med velproduceret og multimodalt indhold.
- Dansk for dig giver kursisterne indblik i dansk kultur og danske samfundsforhold.
Kom i gang med Dansk for dig
Portalen har tre hovedområder:
- Dansk på job: en række branchefilm med opgaver på to niveauer.
- At bo i Danmark: emner om danske samfundsforhold (foreløbig et enkelt om Folketingsvalg – flere emner er på vej).
- Mandagsopgave: findes i to niveauer – med to helt forskellige aktiviteter hhv. MandagsQuiz og Min Dag.
Dansk på job
Her arbejdes med forskellige brancher, og materialet til hver branche er opbygget med en præsentationsfilm i tre versioner (film, film med info og film med opgaver) og dertil en række online opgaver med feedback.
Materialet er udformet, så det burde være selv-instruerende for kursisterne.
Materialet kan benyttes som det er – fx til kursister, der er interesserede i den aktuelle branche, eller som skal introduceres til en ny branche i forbindelse med job, jobafklaring, praktik eller andet.
Materialet kan også benyttes som del af et længere forløb, hvor underviseren planlægger andre aktiviteter før og efter arbejdet med materialet.
Et forløb kunne i store træk opbygges således:
- Introducér til en branche i form af en kort intro, find evt. en video om erhvervet.
- Facilitér en samtale om branchen, – hvad kender kursisterne til branchen, hvilke fagudtryk kender de i forvejen om branchen mv.
- Lad kursisterne arbejde med portalens film og opgaver i relation til branchen.
- Facilitér en opfølgende samtale om branchen – hvordan ser kursisterne nu på branchen, vil de kunne bruge det, de har lært, og kan de evt. se sig selv i branchen.
At bo i Danmark
Her arbejdes med emner, der handler om, hvordan det danske samfund fungerer, og hvorfor danskere gør som de gør.
Som i Dansk på job er der fokus på at lære sprog, ord og sætninger, men materialet er samtidig et godt sted at starte, hvis man vil introducere danske kulturelle forhold.
Materialet er opbygget på samme måde som Dansk på job og kan i det store hele benyttes på samme måde.
MandagsQuiz
Her møder kursisten et “blødt opstarts-materiale” til mandag morgen. Materialet kan naturligvis også benyttes mandag eftermiddag, tirsdag eller onsdag, men vi har valgt at kalde det MandagsQuiz, fordi der ligger en helt ny opgave hver mandag morgen.
MandagsQuiz tager udgangspunkt i en aktuel nyhed eller historie, og består af en kort tekst, som er et nedkog af en aktuel nyhedsartikel fra DR eller DR Ligetil (vi lægger altid et link til den originale artikel), samt nogle enkle ”træk-og-slip”-opgaver med feedback, som en ”øvet begynder” kan lave på et kvarters tid.
Læreren kan naturligvis vælge at udvide emnet med egne spørgsmål og opgaver til emnet og til DR-artiklen.
Vi udgiver en ny MandagsQuiz hver mandag.
Min Dag
Min dag er en ”begynder-begynder”-opgave for helt nye eller sprogligt udfordrede kursister, som ikke kan følge med i MandagsQuiz.
Min dag er en ”træk-og-slip”-opgave om dagen i dag.
Her kommer IKKE en ny opgave hver mandag, for kursisterne producerer en ny historie, hver gang de løser opgaven.
Har du gode ideer?
Lærervejledninger til materialet på Dansk for dig udvikles løbende i samarbejde med brugere og undervisere.
Vil du gerne bidrage med gode ideer til, hvordan materialet kan bruges, og vil du dele ud af egne erfaringer, så kontakt os på info@danskfordig.dk
I opbygningen af Dansk for dig har vi arbejdet udfra en række “dogmer” og didaktiske principper:
- Intuitiv opbygning – så kursisten selv kan navigere rundt på sitet.
- Multimodalt – materialet gør brug af sammenhængende video, lyd, billeder og tekst.
- Samme struktur i alle programmer – så kursisten genkender strukturen og føler sig tryg.
- Selvinstruerende – så materialet kan bruges som ekstra-materiale så underviseren kan allokere tid til andre kursister.
- Fokus på repetition – samme ord og sætninger trænes mange gange på forskellige måder.
- Indbygget progression – hver opgavetype er lidt sværere end den foregående.
- Hvad man hører i speaken ser man i filmen – så nybegyndere kan følge med.
- Umiddelbar feedback på løste opgaver – styrker kursistens motivation.
- Samlet score efter hver opgavetype – så kursisten kan måle egen progression.
- Indbygget mikrofon – mulighed for at træne udtale og sammenligne med speaken.
- Siden udvides løbende efter skolernes behov – så materialet er relevant for målgruppen.
Her kan du se vores abonnements-betingelser.